Dziś mamy 26 stycznia 2022, środa, imieniny obchodzą:

06 września 2021

Jak zadbać o odżywianie się dziecka w szkole? Jest kilka prostych sposobów

fot. pow.

fot. pow.

W tym roku w szkolnych ławkach zasiądzie 4,6 mln polskich uczniów. Dzieci spędzają w# szkole większą część dnia, omijając często przez to drugie śniadanie oraz obiad. Ich młode organizmy potrzebują jednak odpowiedniej ilości kalorii i istotnych składników odżywczych, aby skupić się na zajęciach i dysponować energią do aktywnego spędzania czasu. Jeśli rodzice nie chcą, aby ich dziecko w trakcie szkolnej przerwy przegryzało chipsy lub batoniki, muszą zadbać o przygotowanie dla nich domowych, zdrowych przekąsek do szkoły. Co warto spakować do plecaka ucznia na drugie śniadanie i lunch?

Jakich składników odżywczych potrzebuje organizm młodego ucznia?

Podstawą diety każdego człowieka jest białko, a także węglowodany, ale najlepiej te złożone, a nie proste, których źródłem są słodkie przekąski. W jadłospisie małego ucznia nie powinno zabraknąć więc nabiału, czyli między innymi mleka, jajek, białego sera czy mięs. Bardzo istotną rolę odgrywają także dodające energii węglowodany, których źródłem jest na przykład pieczywo. Nie wolno bagatelizować również znaczenia kwasów tłuszczowych, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Dieta ucznia powinna obfitować także w świeże warzywa i owoce, będące źródłem błonnika, witamin i minerałów.

Jak dopilnować, aby dziecko zdrowo odżywiało się w szkole?

Jeśli rodzic da dziecku pieniądze na zakup jedzenia do szkoły, ten prawdopodobnie wyda je na słodkie batoniki, słone chipsy lub innego typu szybkie przekąski pełne soli, cukru i niezdrowych tłuszczy. Warto więc poświęcić nieco więcej czasu i przygotować zdrowe przekąski do szkoły samodzielnie.

Jest to najlepszy sposób, aby mieć pewność, że dziecko zje w trakcie przerwy wartościowy posiłek. Przemycenie zdrowej żywności do diety małego człowieka nie jest jednak najłatwiejszym zadaniem, dlatego rodzic musi wykazać się pewnym sprytem. Co powinno zadowolić dziecko i opiekuna?

Beztłuszczowy popcorn – zdrowa i znana przekąska

Dzieci uwielbiają popcorn, ponieważ kojarzy im się z kinem, festynami i różnego typu imprezami pod gołym niebem. Warto wiedzieć, że jest on nie tylko smaczny, ale również zdrowy - zawiera błonnik, polifenole i dużą ilość manganu, który wspomaga budowę kości.

Popcorn leżący na sklepowych półkach jest jednak pełen tłuszczu, soli i innych dodatków, dlatego zamiast sięgać po gotowe uprażone ziarna, lepiej przygotować popcorn w domu. Specjalna maszynka, do prażenia ziaren kukurydzy (np. od Ariete z linii Partytime) pozwoli przygotować beztłuszczowy popcorn o obniżonej kaloryczności. Jeśli nie dodamy do niego również soli, będzie to niezwykle zdrowa przekąska, którą można objadać się niemal bez ograniczeń.

Świeży, chrupiący popcorn po wystudzeniu należy spakować dziecku do szczelnego pojemniczka, aby zachował swój smak, aromat i przyjemną chrupkość.

Naleśniki z wartościowymi dodatkami

Naleśniki to bardzo proste w przygotowaniu danie, które można podać na wiele sposobów. Słone naleśniki bazują na cieście bez cukru. W ich wnętrze zawija się na przykład farsz z mięsa drobiowego z dodatkiem warzyw lub farsz jajeczny z grzybami - w obu przypadkach posiłek dostarczy dziecku pożądanej ilości cennego białka. Z kolei naleśniki na słodko pozwolą przemycić do diety ucznia przede wszystkim owoce oraz bardzo wartościowe orzechy, pełne witamin, minerałów i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Podstawowe ciasto do naleśników rodzic może przygotować szybko przy pomocy miksera planetarnego marki Ariete z linii Vintage. Wystarczy wrzucić do jego misy mleko, mąkę, jajka, wodę, odrobinę oleju lub roztopionego masła oraz sól lub cukier. Urządzenie samo bardzo dokładnie wymiesza wszystkie składniki na idealnie gładką masę. Ciasto dobrze jest schłodzić w lodówce, a później smażyć na małym ogniu już bez dodatku tłuszczu.

Na koniec warto pamiętać, że zdrowe nawyki żywieniowe pochodzą właśnie od rodziców. Jeśli zapewnimy zdrowe posiłki z niską zawartością tłuszczu i cukry, dzieci najprawdopodobniej pójdą w ślady rodzica. Modelowanie dobrych nawyków żywieniowych ma także kluczowe znaczenie dla budowania odporności.

Materiał powierzony

Oceń artykuł: 0 0

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Rejestracja podmiotów gospodarczych
od 50PLN
Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego
od 500PLN
Stres w pracy oraz jego wpływ na występowanie wypadków przy pracy
49PLN
Szkolenia bhp wstępne
od 30PLN
Świąteczne fotopoduszki
40PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności układu kierowniczego
Ochrona środowiska dla firm
od 50PLN
Szkolenie okresowe pracowników
49PLN
0

Zamiast słodyczy i kwiatów. Jaki prezent wybrać dla babci i dziadka?

Słodycze i kwiaty to standardowy upominek dla seniorów, wręczany im często przy# różnych okazjach. Zamiast jednak prezentu materialnego na Dzień Babci i Dziadka może podarować im niespodziankę, która pozwoli miło i ciekawie spędzić czas. Jak pokazało badanie serwisu Prezentmarzeń „Czas wolny podczas koronawirusa” aż 88% zapytanych Polaków odczuwa psychiczne skutki zagrożenia pandemią. Tym bardziej osoby starsze, które w obawie o zdrowie pozostają często w domowej izolacji. Dlatego warto wykorzystać zbliżający się Dzień Babci i Dziadka, aby zachęcić seniorów do skorzystania na przykład z tematycznych warsztatów online lub innej, niestandardowej atrakcji.

(czytaj więcej)
0

Nawet co dziesiąty młody Polak może odczuwać wypalenie pandemiczne

Nawet co dziesiąty młody Polak może odczuwać# wypalenie pandemiczne, wiążące się m.in. z objawami depresyjnymi i lękowymi – wynika z badań psychologów z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pokazały one, że rok po wybuchu pandemii sytuacja ta nadal stresuje.

(czytaj więcej)
0

5 mitów na temat pieczywa. Czas obalić je wszystkie!

Nadszedł nowy rok, a wraz z nim – postanowienia noworoczne.# Wiele z nich dotyczy naszego zdrowia. Z sondażu United Surveys wynika, że w 2022 r. 22% Polaków chce prowadzić aktywniejszy tryb życia. Kolejne 17,7% zaplanowało przejście na dietę. Co oznacza zdrowe odżywianie się? Przede wszystkim spożywanie mniej przetworzonych produktów. Coraz częściej sięgamy np. po domowe wypieki, kierując się nie tylko rosnącymi cenami w piekarniach, ale również troską o swoją sylwetkę. Niektórzy w ogóle rezygnują z chleba, tłumacząc się noworoczną dietą. Ale czy na pewno jest to dobry kierunek? Obalamy 5 mitów na temat pieczywa. Wejdźmy w nowy rok zdrowo i smacznie.

(czytaj więcej)
0

Bankructwa obawia się co piąta firma. Najczęściej w budownictwie i usługach

O upadłość w minionym roku otarło się ponad# 7 proc. firm sektora MŚP. W tym roku czarnego scenariusza obawia się niemal co piąty biznes, przede wszystkim firmy mikro i małe, zatrudniające do 49 osób – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Najczęściej są to reprezentanci budownictwa, usług i transportu, podczas gdy w zeszłym roku o przyszłość najbardziej drżał przemysł. Przyczyn kłopotów przedsiębiorcy upatrują głównie wśród zmian prawno-podatkowych oraz inflacji i spadku popytu.

(czytaj więcej)