O kolejach dużych prędkości. Zaproponowano szereg rozwiązań

fot. Szymon Zdziebło
O rozwoju kolejowych połączeń międzyregionalnych i kształcie sieci kolejowej # po 2035 roku rozmawiano we wtorek (11 marca) na warsztatach Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Samorządowcy, eksperci i przedstawiciele organizacji samorządowych zaproponowali rozwiązania, z których za kilka lat będą korzystać mieszkańcy naszego regionu. W warsztatach wzięła udział wicemarszałek województwa Aneta Jędrzejewska.
- Jestem przekonana, że uda się wypracować i zaproponować nowe korytarze dla regionalnych linii Kolei Dużych Prędkości – powiedziała podczas warsztatów wicemarszałek Aneta Jędrzejewska. – Dla samorządu województwa ważne są też plany modernizacji istniejących linii, tak by sprostać rosnącemu popytowi pasażerskiemu, podnieść standard i szybkość podróżowania, a także usprawnić niezwykle ważny ruch towarowy.
Wypracowane wnioski posłużą do opracowania modeli transportowych – pasażerskiego i towarowego. Koncepcja Zintegrowanej Sieci Komunikacyjnej będzie podstawą do wyznaczenia przez Radę Ministrów kolejowych priorytetów inwestycyjnych po 2035 roku.
W spotkaniu wzięło udział trzydzieścioro uczestników, którzy wskazali na konieczność poprawy połączeń pasażerskich z Poznaniem, Wrocławiem, Warszawą i Trójmiastem. Podkreślano też jak ważne dla pasażerów są połączenia z Łodzią, Pomorzem Środkowym i Olsztynem, a także z Berlinem i Pragą. Zwracano uwagę na potrzebę włączenia Świecia, Kcyni i Szubina do sieci kolejowej oraz zapewnieniu połączeń dalekobieżnych do Grudziądza. Analizowano też rozwiązania komunikacyjne dla linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Kujawsko-Pomorskiem i połączeniu z Mazowszem i Pomorzem oraz Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Samorząd województwa konsekwentnie wspiera regionalne przewozy kolejowe. W 2025 roku dopłaty Urzędu Marszałkowskiego do przewozów pasażerskich wyniosą 237 milionów złotych. W tej kwocie są koszty rekompensat dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – 31,3 milionów zł.
materiał: Beata Krzemińska rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
Galeria











Czytaj również
Dodaj komentarz
Millo. Pierwszy singiel solowego projektu Kamila Patera

Dzielimy się pierwszym singlem solowego projektu #MILLO Kamila Patera - muzyka, producenta, kompozytora, współzałożyciela Sadki Rec, który od lat współtworzy nasze muzyczne światy.
(czytaj więcej)Planowana likwidacja zakładu. Rynek pracy w regionie czeka załamanie?

Z inicjatywy marszałka Piotra Całbeckiego zarząd # województwa wnosi dziś (17 marca) pod obrady sejmiku projekt stanowiska, apelującego do władz państwa o podjęcie natychmiastowych działań na rzecz uratowania przed likwidacją należącego do firmy Qemetica Soda Polska zakładu chemicznego w Janikowie w powiecie inowrocławskim. Zagrożonych zwolnieniami grupowymi jest kilkuset pracowników fabryki sody, a być może także kilka tysięcy zatrudnionych w przedsiębiorstwach kooperujących, co oznaczałoby załamanie rynku pracy w tym rejonie.
(czytaj więcej)Stypendia dla uczniów. Można otrzymać nawet 5 tys. zł

Nawet 5 tysięcy złotych otrzymają najbardziej # pracowici i utalentowani uczniowie kujawsko-pomorskich szkół w ramach marszałkowskiego programu stypendialnego Prymus Pomorza i Kujaw Plus. Nabór wniosków trwa do 28 marca.
(czytaj więcej)Mama 4 plus. Od marca wzrost wysokości świadczenia

Na koniec 2024 roku w całym kraju „matczyną emeryturę” z # ZUS-u pobierało 59,6 tys. osób, a w województwie kujawsko-pomorskim – ponad 4,1 tys. Maksymalna wysokość tego świadczenia odpowiada gwarantowanej minimalnej kwocie emerytury, która od marca wynosi 1878,91 zł brutto.
(czytaj więcej)
Komentarze (3) Zgłoś naruszenie zasad
Nieudzacznicy, w dniu 18-03-2025 11:34:43 napisał:
odpowiedz
wikwam, w dniu 18-03-2025 13:25:30 napisał:
odpowiedz
CNA, w dniu 18-03-2025 14:47:08 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!