Zmiany w prawie oświatowym. Co zakłada przyjęty projekt ustawy?
fot. pixabay
Rada Ministrów przyjęła 29 października br. przygotowany przez# Ministra Edukacji projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Najistotniejsze zmiany proponowane w projekcie ustawy dotyczą:
1. Zmiany dotyczące egzaminów (zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz przepisy przejściowe projektu):
- przedłużenie na trzy kolejne lata szkolne tj. 2024/2025–2026/2027 braku wymogu uzyskania 30% punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym. Zmiana w tym zakresie była postulowana również przez środowiska akademickie w tym Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich i Konferencję Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych;
- wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora (egzaminatora drugiego sprawdzania) i operatora pracowni informatycznej, jako osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów zewnętrznych, w celu zapewnienia wysokiej jakości sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych
- wprowadzenie możliwości wniesienia na salę egzaminacyjną urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację monitorującą stan zdrowia zdającego
- wprowadzenie możliwości przeprowadzenia egzaminów zawodowych z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminów zawodowych, także w części praktycznej egzaminu zawodowego
- uregulowanie w rozdziale 3c systemów teleinformatycznych wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminów zewnętrznych, tj. System Informatyczny Obsługujący Egzaminy Ogólnokształcące (SIOEO) i System Informatyczny Obsługujący Egzaminy Zawodowe (SIOEZ)
2. Zmiany dotyczące programów nauczania (zmiana w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty)
- wprowadzenie od 1 września 2025 r. wymogu oznaczenia w programie nauczania dopuszczonym do użytku w szkole treści nauczania wykraczających poza zakres ustalony w podstawie programowej. W przypadku kiedy program wychowania przedszkolnego i programy nauczania do danych zajęć edukacyjnych obejmują treści nauczania wykraczające poza zakres treści nauczania ustalonych w odpowiedniej podstawie programowej – wymagane będzie wyraźne zaznaczenie tych treści w programie nauczania dopuszczonym do użytku szkolnego przez dyrektorów szkół. Celem tej zmiany jest zapewnienie, aby szkolne zestawy programów nauczania nie były przeładowane
3. Zmiany dotyczące podręczników
- wprowadzenie obowiązku zapewnienia cyfrowych odzwierciedleń podręczników w postaci papierowej w przypadku wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Wymóg dotyczący zapewnienia uczniom dostępu do cyfrowego odzwierciedlenia podręcznika papierowego powinien dotyczyć wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego i ma na celu zapewnienie uczniom dostępu do zakupionego podręcznika w obu postaciach – papierowej i cyfrowej
4. Wzmocnienia roli badań edukacyjnych w polityce oświatowej
- zmiany w ustawie o systemie oświaty i ustawie o systemie informacji oświatowej dotyczące badań edukacyjnych obejmują m.in. wprowadzenie obowiązku udziału przedszkoli, szkół i placówek w realizowanych na podstawie art. 94ba ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty krajowych i międzynarodowych badaniach edukacyjnych. Jednoczenie projekt przewiduje dobrowolność udziału dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, uczniów, wychowanków i nauczycieli w tych badaniach. Udział dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym oraz niepełnoletnich uczniów i wychowanków w badaniach możliwy jest wyłącznie za zgodą ich rodziców lub opiekunów prawnych. Projekt umożliwia także Instytutowi Badań Edukacyjnych korzystanie z danych zgromadzonych w systemie informacji oświatowej, SIOEO i SIOEZ. Dzięki temu możliwe będzie skuteczniejsze realizowanie zadań zleconych Instytutowi Badań Edukacyjnych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Inne zaproponowane zmiany w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
- zaproponowano uproszczenie i przyspieszenie procedury tworzenia i likwidacji oddziałów specjalnych w podmiotach leczniczych;
- przewidziano możliwość dostępu do prowadzonej przez Ministra Edukacji Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej również przez inne podmioty, niż tylko szkoły i placówki, funkcjonujące w ramach systemu oświaty i go wspierające;
- uregulowano nowy system teleinformatyczny (art. 44e) wspierający realizację przez szkoły i placówki zadań związanych z rozpoznawaniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, planowaniem i realizacją działań mających na celu realizację tych potrzeb, a także oceną efektywności tych działań
- zaproponowano zmianę organu wydającego zgodę na prowadzenie w szkole i placówce eksperymentu pedagogicznego z zakresu kształcenia ogólnego - organem wyrażającym zgodę na prowadzenie w szkole eksperymentu pedagogicznego z zakresu kształcenia ogólnego będzie kurator oświaty, który pełni bezpośredni nadzór pedagogiczny nad szkołami (aktualnie zgodę na prowadzenie eksperymentu pedagogicznego wydaje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na wniosek dyrektora szkoły, złożony za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją opinię). Zmiana ta będzie sprzyja decentralizacji procesu decyzyjnego i przyczyni się do skrócenia czasu rozpatrywania i wydawania decyzji w tym zakresie. Zmiana nie dotyczy szkół artystycznych oraz wydawania decyzji dotyczących kształcenia zawodowego
- uproszczenie procedury wprowadzania zmian do podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych. Zaproponowaliśmy, aby zmiany w ww. podstawach programowych, które nie spowodują m.in. zmian w nazwie zawodu lub w nazwie kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie i tym samym zmiany klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego oraz zmiany w dodatkowych umiejętnościach zawodowych mogły następować po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego dla danego zawodu bez konieczności składania przez tego ministra wniosku.
- zmianę sposobu określenia kwoty dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników i zasad przyznawania tego dofinansowania. Proponuje się, aby pracodawca otrzymywał 75% kwoty dofinansowania za 36 miesięcy nauki zawodu u pracodawcy i przystąpienie młodocianego pracownika do egzaminu zawodowego lub czeladniczego, a także 25% kwoty dofinansowania za efekt tego kształcenia tj. za zdany egzamin
- umożliwiono przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych dla uczniów przechodzących ze szkoły danego typu do innej szkoły tego samego typu.
Projekt ustawy zostanie w najbliższych dniach skierowany do dalszych prac w Parlamencie.
Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej
Czytaj również
Dodaj komentarz
Podwyżka płacy minimalnej. Od stycznia pensje w górę
Od 1 stycznia 2025 roku wzrośnie minimalne wynagrodzenie #za pracę. Będzie ono wynosiło 4666 zł brutto, czyli 3510,92 netto. Obecnie obowiązuje stawka 4300 brutto.
(czytaj więcej)Jakie ryby na wigilijny stół? Warto sprawdzić skąd pochodzą
Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż #w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów.
(czytaj więcej)Jak wybrać najlepszego karpia na wigilijny stół? Kilka wskazówek
Jak wybrać najlepszego karpia #na Wigilię. Święta tuż za rogiem, a karp to nieodłączny element wigilijnego stołu. Mamy kilka wskazówek, jak wybrać najlepszego. Smacznego i spokojnych przygotowań do Świąt!
(czytaj więcej)Zmienne warunki pogodowe i wzmożony ruch. Uważajmy na drogach
Już dziś wiele osób wyruszy w dalsze i bliższe trasy #w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia. W kolejnych dniach na drogach z pewnością nie zabraknie wzmożonego ruchu, zmiennych warunków pogodowych (opady deszczu, śniegu, miejscami gołoledź), ale też aktywności naszych służb. Ważne, żeby nie zabrakło również zdrowego rozsądku kierujących.
(czytaj więcej)
Komentarze (1) Zgłoś naruszenie zasad
Ja, w dniu 02-11-2024 04:48:45 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!