Pobyt uczniów we Wrocławiu. Drugi dzień zwiedzania
fot. Michał Wiśniewski
W dniach 16 - 18 grudnia br. grupa uczniów Zespołu Szkolno - Przedszkolnego# nr 4 w Nakle nad Notecią odwiedziła Wrocław. Do uczniów z Czwórki dołączyli uczniowie ze szkół w Potulicach i Lisewie Kościelnym.
Program drugiego dnia rozpoczęliśmy od zwiedzania Centrum Historii Zajezdnia. Zajezdnia przy ul. Grabiszyńskiej we Wrocławiu to miejsce niezwykłe. Obiekt z końca XIX wieku był świadkiem skomplikowanej historii miasta. Zajezdnia podobnie jak całe miasto, została zniszczona w trakcie walk o Festung Breslau.
W 1945 roku, w wyniku decyzji mocarstw, Wrocław stał się polskim miastem. Niemieckie Städtische Straßenbahn Breslau zastąpione zostało przez polskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Polacy odbudowali częściowo zniszczone zabudowania zajezdni, która odtąd służyła wrocławskim autobusom. To tu w sierpniu 1980 roku rozpoczął się strajk wspierający robotników Wybrzeża. Tak rodziła się „Solidarność”, wielomilionowy, pokojowy ruch, który sprzeciwiał się komunistycznej dyktaturze i w końcu doprowadził do jej obalenia.
Dzisiaj Zajezdnia jest miejscem, w którym dokumentowana i popularyzowana jest wiedza o powojennej historii Wrocławia i Dolnego Śląska. Podążając wystawą pt. „Wrocław 1945 – 2016” odbyliśmy swoista podróż w czasie. Wystawa rozpoczyna się w mieszczańskim mieszkaniu Lwowa w momencie wybuchu II wojny światowej, ukazując losy miasta pod okupacją radziecką, a potem hitlerowską.
To mieszkańcy powojennego Lwowa zasiedlą w 1945 roku rodzący się w granicach państwa polskiego Wrocław. Kolejne sale wystawy przenoszą nas w czasy Polski Ludowej aż do wolnych wyborów w czerwcu 1989 roku. Końcowe ekspozycje opowiadają o „powodzi stulecia” z lata 1997 roku oraz o roku 2016, w którym stolicy Dolnego Śląska przyznano tytuł „Europejskiej Stolicy Kultury”.
Po przerwie obiadowej w programie wycieczki znalazł się następny obowiązkowy punkt na planie Wrocławia – Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Ossolineum to najważniejsza i najdłużej działających instytucji kultury w Polsce. Założył ją we Lwowie w roku 1817 za zgodą władz austriackich hrabia Józef Maksymilian Ossoliński.
Podczas pobytu starsi uczniowie poznali historię i zwiedzili najważniejsze miejsca Zakładu, a młodsi uczestniczyli w lekcji świątecznej, w której wykonywali dawne ozdoby choinkowe.
Koniec bardzo intensywnego dnia spędziliśmy w Hydropolis – nowoczesnym centrum wiedzy o wodzie.
Materiał: Michał Wiśniewski
Autor nie wyraża zgody na komentowanie artykułu.
Galeria
Czytaj również
- Panorama Racławicka ostatnim punktem wycieczki. Uczniowie we Wrocławiu
- Nie żyje Bolesław Kalisz. Przez wiele lat działał w lokalnym samorządzie
- W szkole zapanował wyjątkowy nastrój. Przedstawienie w Dwójce
- "Boże Narodzenie na Krajnie i Pałukach". Zawieszki na choinkę
- Anioły z Dobrą Nowiną. Dar dla pracowników jednostek mundurowych
Drugi dzień świąt. Podczas mszy w kościele święci się owies
Drugi dzień świąt bożonarodzeniowych poświęcony jest# św. Szczepanowi – pierwszemu męczennikowi za wiarę chrześcijańską, znanemu z głębokiej wiary i mocy czynienia cudów. Został ukamienowany, gdy przyznał się przed sanhedrynem do wiary w Chrystusa (tradycyjna kara za bluźnierstwo).
(czytaj więcej)Pierwszy dzień świąt Bożego Narodzenia. Jak było kiedyś?
Boże Narodzenie było zawsze uważane za święto niezwykle ważne i rodzinne#, nazywano je również Godami lub "godnimi świętami".
(czytaj więcej)Tradycje Bożonarodzeniowe. Jak świętują inne kraje?
Wszystkie kraje Grupy Wyszehradzkiej mają ze sobą wiele wspólnego#, ale też bardzo wiele je różni. Przedstawiamy, jak wyglądają święta Bożego Narodzenia w Czechach, Polsce, Słowacji i na Węgrzech.
(czytaj więcej)Szopki z bogatą tradycją. Zachwycają swoją wyjątkowowścią
Tradycja szopkarska w Krakowie trwa nieprzerwanie od XIX wieku#. Pierwotnie wykonywaniem szopek trudnili się rzemieślnicy z ówczesnych przedmieść Krakowa, szczególnie Krowodrzy i Zwierzyńca.
(czytaj więcej)