Gotowi do zimowego utrzymania dróg. Co do dyspozycji?
fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego# przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do ich dyspozycji będzie około 2800 pojazdów, w tym m.in. 670 pługów i 2100 pługosolarek, a także 284 magazyny soli.
Dzisiaj I stopień gotowości
I stopień gotowości do zimy oznacza mobilizację na poziomie 20 proc. na terenie całego kraju. Do 1 listopada osiągniemy II stopień gotowości, który oznacza mobilizację na poziomie 50 proc. Ostatni, III stopień gotowości to 100-procentowa mobilizacja, która nastąpi do 30 listopada.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 300 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.
Na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat przewidujemy, że w sezonie zimowym 2024/2025 zużytych może zostać około:
- 381 tys. ton soli drogowej,
- 2,6 tys. ton chlorku wapnia,
- 25 tys. ton materiałów uszorstniających.
Standardy utrzymania dróg
Cała sieć dróg krajowych w sezonie zimowym 2024/2025 będzie utrzymywana w następujących standardach:
w standardzie I - około 5,5 tys. km
w standardzie II - około 11,2 tys. km
w standardzie III - około 1,6 tys. km
w standardzie V - około 2,9 tys. km
Szczegóły dotyczące standardów zimowego utrzymania dróg krajowych opisane są w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Plan utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami całych ciągów drogowych oraz ich utrzymanie w czasie trwania całego sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności takich jak zawieje i zamiecie śnieżne czy długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione. Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.
Kto jest zarządcą tej drogi
Należy pamiętać, że GDDKiA nie utrzymuje dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu, których mamy w Polsce 66. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Drugim wyjątkiem dotyczącym dróg krajowych są odcinki autostrad płatnych zarządzane przez koncesjonariuszy (A1, A2 i A4).
Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych
W GDDKiA działają Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je ich użytkownikom oraz mediom. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA 19 111.
GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu.
Kierowco! Chcesz przejechać - przepuść
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Odśnieżanie można prowadzić jednym pługiem lub zespołem pługów. Prędkość pojazdów uzależniona jest od stanu drogi oraz panujących warunków atmosferycznych. Zwykle poruszają się z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy pogotowie ratunkowe niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak i innych użytkowników dróg.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Czytaj również
- Dopłaty do zakupu aut elektrycznych? Konsultacje projektu programu
- Słone przekąski pod okiem inspekcji. W połowie wykryto nieprawidłowości
- Sprawdź poziom cukru we krwi. Nie lekceważ pierwszych objawów
- Warto czytać etykiety. Dowiesz się wiele na temat składu
- Akcja "Szkoła do hymnu". Ostatni dzień na zgłoszenia
Dodaj komentarz
Dopłaty do zakupu aut elektrycznych? Konsultacje projektu programu
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska# i Gospodarki Wodnej przedstawia do konsultacji projekt programu dopłat do zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego aut elektrycznych.
(czytaj więcej)Urzędowe listy polecone. Od stycznia na skrzynce mailowej
Od 1 stycznia 2025 r. będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe #poprzez e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze obywatele, firmy oraz podmioty publiczne otrzymają możliwość wymiany korespondencji poprzez wygodny i bezpieczny system doręczeń elektronicznych. To kolejny istotny krok w cyfryzacji administracji państwowej.
(czytaj więcej)Zadbaj o swoje zdrowie. Zwróć uwagę na oznaczenia produktów
Data minimalnej trwałości# „Najlepiej spożyć przed” i data przydatności do spożycia „Należy spożyć do” – to dwa różne oznaczenia.
(czytaj więcej)Światowy Tydzień Wiedzy o Antybiotykach. Używaj odpowiedzialnie
W trwającym od 18 do 24 listopada Światowym Tygodniu# Wiedzy o Antybiotykach Główny Inspektorat Farmaceutyczny przypomina najważniejsze zasady stosowania antybiotyków.
(czytaj więcej)
Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!