Dziś mamy 14 sierpnia 2022, niedziela, imieniny obchodzą:

19 września 2021

Młodzi chętnie kontynuują tradycję przygotowywania przetworów na zimę

fot. pixabay.com

fot. pixabay.com

Polacy kochają przetwory – po raz kolejny pokazało cykliczne# badanie Barometr Providenta. Za specjałami ze słoika nie przepada zaledwie 3 proc. respondentów. Choć ulubionym przysmakiem Polaków w każdym wieku są kiszone ogórki, można zauważyć, że im młodsi badani, tym większa słabość do słodkich, owocowych smaków.

Jak co roku, na przełomie lata i jesieni, Provident Polska postanowił zbadać, jakie przetwory Polacy zamierzają zgromadzić w swoich spiżarniach. Podobnie jak w poprzednich edycjach badania, respondenci podkreślali, że preferują domowe przetwory, w dużej mierze ze względu na ich niepowtarzalny smak.

Szykujemy się na zimę

Nie tylko lubimy jeść tradycyjne, domowe przetwory, ale także chętnie robimy je sami. Niemal połowa respondentów (48,5 proc.) deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym przygotowuje się słoiki co roku lub niemal co roku. Co trzeci respondent zaznaczył natomiast, że choć jego rodzina nie jest aż tak systematyczna, to i tak co jakiś czas przygotowują przetwory na zimę. W tym roku domowe specjały zamierza przyrządzić aż 60 proc. badanych.

- W ramach naszego Barometru już od kilku lat pytamy Polaków o ich upodobania w kwestii przetworów, możemy więc z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że Polacy bardzo lubią zarówno jeść, jak i przyrządzać dżemy, kiszone ogórki, czy marynaty – podkreśla Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Można powiedzieć, że dla wielu z nas to produkcja na dużą skalę. Aż 43,4 proc. deklaruje, że słoików wystarcza dla wszystkich domowników na całą zimę, a 11,8 proc. będzie mieć nadwyżkę, którą podzielą się ze znajomymi – dodaje Karolina Łuczak.

Jak pokazują wyniki Barometru mieszkańcy mniejszych miejscowości częściej niż mieszkańcy wielkich miast pielęgnują tradycję związaną z robieniem przetworów. Wśród osób mieszkających na wsi odsetek osób, w których domach szykuje się słoiki niemal co roku, wynosi 62,7 proc. Podobną deklarację złożył co trzeci respondent z wielkiego miasta. Także w tym roku to mieszkańcy wsi i małych miast częściej planują zapełnić spiżarnię domowymi wyrobami niż osoby z miast powyżej 500 tys. mieszkańców (odpowiednio 72,4 proc. i 45,2 proc.).

Co ciekawe – grupy wiekowe, które najchętniej kontynuują tradycję przygotowywania przetworów na zimę to młodzi ludzie w wieku 18-24 lata oraz 35-44 lata. W tych grupach udział badanych deklarujących, że w ich gospodarstwach domowych szykuje się słoiki na zimę niemal co rok, przekroczył połowę.

Kiszonki i dżemy

Niekwestionowanym królem domowych przetworów jest kiszony ogórek – i to od lat, jak pokazują kolejne edycje Barometru Providenta. Jako jeden z ulubionych przysmaków ze słoika kiszone ogórki wspomniało aż 81,6 proc. badanych, a 86,6 proc. deklaruje, że w ich domu przyrządza się ogórki w ten sposób. Na drugim miejscu znalazły się dżemy i konfitury, które przyrządza się w 67,5 proc. gospodarstw domowych oraz jednocześnie należą do jednych z ulubionych przetworów 66 proc. badanych. Ponad połowa respondentów przepada także za marynowanymi grzybkami, jednak na liście najczęściej przygotowywanych specjałów wyprzedziły je soki i syropy owocowe.

- Niemal połowa respondentów zadeklarowała, że głównym motywatorem do przygotowywania przetworów jest ich niepowtarzalny smak. Ma to odzwierciedlenie w słoikach które przygotowujemy na zimę. Już po raz kolejny lista przyrządzanych przetworów niemal pokrywa się z tymi najbardziej lubianymi– zaznacza Karolina Łuczak. – Co ciekawe, możemy zauważyć, że najmłodsi respondenci mają większą słabość do słodkich smaków i owoców zamkniętych w słoikach.

Prosto z ogródka

Niemal co czwarty ankietowany zaznacza, że motywacją do własnoręcznego zapełnienia spiżarni jest możliwość wykorzystania sprawdzonych składników. 22,7 proc. zwraca także uwagę na ekologiczny charakter domowych wyrobów. Nie dziwi więc, że najczęściej w słoikach zamykamy plony z własnego ogrodu lub działki – zadeklarowało tak 63,4 proc. respondentów. 45,3 proc. osób wykorzystuje zebrane grzyby, a niewiele mniejszy odsetek wybiera się na zakupy w sklepie lub na bazarze.

O badaniu

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae Sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1060 dorosłych Polaków, w sierpniu 2021 roku.

Materiał: InfoWire.pl

Oceń artykuł: 0 0

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Opracowujemy Instrukcje bhp
od 50PLN
Szkolenia pierwsza pomoc
od 50PLN
Szkolenie okresowe dla pracodawców i osób kierujących pracownikami
99PLN
Sporządzanie listy płac
od 50PLN
Szkolenie okresowe dla pracowników robotniczych
59PLN
Ramka na zdjęcia
26,90PLN 13,45PLN
Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego
od 500PLN
Ryzyko zawodowe
od 100PLN
0

Jak uczyć rodziców w zakresie opieki nad noworodkiem? Porady położnej

Narodziny dziecka są dużym wydarzeniem#. Dla przyszłych rodziców brak wiedzy i umiejętności związanych z obserwacją i pielęgnacją jest dużym stresem i wyzwaniem. Prowadzona edukacja przedporodowa, okołoporodowa i poporodowa przez szkołę rodzenia czy położną środowiskową ma niebagatelne znaczenie w przygotowaniu rodziców do zupełnie nowej roli. O opiece nad maluszkiem i jego pielęgnacji opowiada Urszula Piskorska, zwyciężczyni 8. edycji konkursu Położna na medal.

(czytaj więcej)
0

Drożyzna w Polsce. Czy Spółdzielnie Mieszkaniowe czeka kryzys?

Drożyzna jest widoczna nie tylko na paragonach w sklepach.# Rosnące koszty kredytów, a także transportu czy usług spędzają sen z oczu Polaków. W trudnej sytuacji są mieszkańcy wspólnot czy Spółdzielni Mieszkaniowych. Ci już dzisiaj drżą na myśl o rosnących rachunkach i obawiają się nadchodzącego sezonu grzewczego. Rosną opłaty za energię elektryczną, sukcesywnie wzrasta wysokość czynszu, a także koszty wywozu odpadów. Część Spółdzielni Mieszkaniowych już dziś próbuje się zabezpieczyć przed wysokimi rachunkami za ogrzewanie i inwestuje w odnawialne źródła energii.

(czytaj więcej)
0

Julia Hladiy z Kowalewa przekazała cenne znalezisko. Tysiącletni krzyżyk

Julia Hladiy, pochodząca z Kowalewa (gmina Szubin), postanowiła# związać swoje życie z Gdańskiem. Tam, od jakiegoś czasu, łowi bursztyny. W lutym tego roku znalazła jantar w kształcie krzyża, pochodzący z XII wieku. Swoje znalezisko oddała do Muzeum Bursztynu w Gdańsku.

(czytaj więcej)
0

3 popularne cyberoszustwa finansowe, przez które możesz wpaść w długi. Sprawdź, jak się przed nimi u

Według danych zebranych na zlecenie BIK, aż 84% Polaków obawia# się wykorzystania swoich personaliów w wyniku wycieku, a 54% boi się wyłudzenia pieniędzy spowodowanego kradzieżą danych[1]. Te obawy są jak najbardziej uzasadnione, szczególnie teraz, gdy trwają wakacje, i gdy cieszymy się beztroskim, zasłużonym wypoczynkiem. Oszuści jednak nie mają urlopu i wciąż szukają coraz to nowych sposobów na to, by zdobyć dostęp do naszych danych… i pieniędzy. I choć mogłoby się wydawać, że nasza świadomość jako użytkowników Internetu – a co za tym idzie, także ostrożność – powinny być coraz większe, to często wystarczy, że cyberprzestępcy nieznacznie zmodyfikują swoje wcześniejsze metody, a kolejne osoby tracą swoje oszczędności albo popadają w długi. Wciąż najczęstszą (i niestety bardzo skuteczną) metodą oszustwa są różne odmiany phisingu, czyli podszywania się pod inną osobę lub instytucję, czego doświadczyło już 34% badanych Polaków[2].To właśnie tę od lat znaną metodę wykorzystał oszust z Rybnika, który zarabiał na swoich ofiarach, „sprzedając” płatny dostęp do stron internetowych oferujących fałszywe pożyczki. Mężczyzna wyłudził łącznie prawie 6 mln zł i oszukał ponad 40 tys. osób![3] Aktualnie często spotykanymi atakami są także te wykorzystujące wizerunek Ministerstwa Finansów czy PGE. Przez brak ostrożności albo niewiedzę możemy w ich wyniku stracić nie tylko bieżące środki z konta, ale i dane, na które przestępcy mogą zaciągnąć kredyt lub pożyczkę w naszym imieniu. Na czym dokładnie polegają popularne w ostatnich miesiącach metody wyłudzeń i jak się przed nimi bronić? O tym w kolejnym materiale Intrum ,,Ogarniam finanse”!

(czytaj więcej)